Pirelli Kalenderen 2014 "The Call" 50th anniversary

50 ÅR MED “THE CAL”™: HISTORIEN OM VERDENS MEST KJENTE KALENDER

Den velkjente kalenderen er selve ikonet for Pirellis kommunikasjon. Et symbol som for femti år ikke bare feirer den kvinnelige skjønnhet, men også feirer kompleksiteten av en kunst som har vært i stand til å transformere seg selv over tid. Med stadig skiftende stiler og fotografer, klarer denne kunsten stadig å uttrykke en ny del av historien.

"The Cal"™ var en ide fra Pirelli UK Ltd, konsernets britiske datterselskap, som jobbet på prosjekt for god handlefrihet. I 1964 var britene på jakt etter en markedsføringsstrategi for å hjelpe Pirelli til å skille seg ut. De ansatte derfor art director Derek Forsyth og fotografen Robert Freeman, kjent for sine portretter av The Beatles, for å produsere det som da var en helt nyskapende tenkning for datidens markedsføring. 

Pirelli Kalenderen 2014 "The Call" 50th anniversaryResultatet ble et eksklusivt og ettertraktet produkt med kunstneriske og kulturelle innslag, som allerede da skilte seg ut fra den typiske fashion og «glamour».

Siden den gang, 50 år senere har "The Cal"™, fortsatte å produsere eksklusive kalendere med dagens mest anerkjente fotografer og verdens dyktigste/flotteste supermodeller. Kalendere som fanger opp og tolker samtidskunst og ofte setter nye trender.

 

 

 

Pirelli Kalenderen 2014 "The Call" 50th anniversaryHistorien om Pirelli kalenderen kan deles inn i tre forskjellige epoker:

 - Det første tiåret, fra 1964 til '74, som ble etterfulgt av en pause i        publikasjonen (på ni år) på grunn av lavkonjunktur utløst av Yom    Kippur krigen og oljekrisen.

 - Det andre tiåret, fra '84 til '94- kalenderen relansert og ble en stadig    større suksess.

 - Fra 1994 og frem til i dag har "The Cal" ™ oppnådd en kultstatus

Kalenderen har en egen hjemmeside, som du finner HER


You need Adobe Flash and Javascript to view this file