Pirelli tilbake i WRC med nye dekk fra og med 2014

Pirelli gjør et comeback i World Rally Championship Series WRC og lanserer også fire helt nye rallydekk. Den nye dekk serien ble første gang vist på bilsportmessen Autosport i Birmingham.

"Det spesielt positive med de nye rallydekkene er deres allsidighet, samtidig som de har et ekstremt fokus," forklarte Mario Isola, Pirellis Racing Manager ved presentasjonen på Autosport International Show, som tradisjonelt åpner motorsport sesongen.

"Vi har utviklet dekk som RK Asfalt og Scorpion grus slik at de vil passe for en rekke typer rallyer, både i VM og EM. Vi har også utviklet noen mer spesifikke dekk som de spesialiserte løpene i Monte Carlo og Sverige. I tråd med regelverket, har vi bare et mønster for asfalt og grus. Det gjør at våre racingdekk tilnærmer seg de dekkene vi produserer for vanlige veier, "sier Mario Isola videre.

RK - hard, myk, super myk for WRC

Pirelli tilbake i WRC med nye dekk fra og med 2014
Dekkene som vil kjøre mest er det nye RK, i dimensjonen 235/40R18, som er tilgjengelig for alle de beste bilene fra den nye klassen R5 og opp. Dekket, som er designet for asfalt, har to langsgående spor - i tråd med regelverket - som betyr at den kan brukes både på tørt og vått underlag. De to langsgående kanaler er plassert inne i dekket for å sikre en mer effektiv drenering av vann, og for å unngå vannplaning. Men dette gir også bedre kurvekjøring, særlig når bilen lener seg mer på den ytre del av dekket og danner et bedre grep på grunn av økt kontaktflate.

Dette dekket vil være tilgjengelig i to ulike gummiblandinger for WRC, harde for tørre veier og myk for våte flater og med mindre grep. En tredje gummiblanding, super myk, være typegodkjent for Monte Carlo Rally der lagene ofte støter på svært kaldt vær.


Sottozero - for snø og is

Pirelli tilbake i WRC med nye dekk fra og med 2014Sottozero, i dimensjonen 235/40R18, er spesielt utviklet for Monte Carlo og kompletterer serien asfaltdekk. Dette dekket kommer i to versjoner: Piggdekk for snø og is og piggfri, slik som på en vanlig personbil.

 

 

 

 

 

 

 

Scorpion XR - for grov grus kjøring

Pirelli tilbake i WRC med nye dekk fra og med 2014For grus rally, har Pirelli skapt Scorpion XR i dimensjonen 205/65-15 . Dekket er utviklet for tøffe grus rally, og utmerker seg gjennom et symmetrisk mønster som øker dekkets holdbarhet og reduserer risikoen for punkteringer. Det vil være tilgjengelig med to ulike gummiblandinger; hard for de tøffeste og mest robuste veiene som man finner i Portugal, Mexico og Italia, og mykt for de litt mindre aggressive grusveiene i Finland. Den myke blandingen kan også brukes når det er kaldt og gjørmete, som det ofte er, for eksempel under World Cup løp i Storbritannia.

 

 

 

 

 

Sottozero Ice - for det svenske rallyet
Pirelli tilbake i WRC med nye dekk fra og med 2014
Den nye fullstendige serien av rallydekk fra Pirelli kompletteres til slutt av Sottozero Ice i dimensjonen 205/65-15. Dekket er konstruert utelukkende for det svenske rallyet med sine snødekte og isete strekninger. Med 380 pigger i dekkene gir disse perfekte grep i de vanskelige nordiske forholdene. Dekket er utviklet med pigger fra Pirellis patenterte dual – teknologi som er basert på en spesiell gummiblanding som forhindrer at piggene løsner fra dekket.

 

 

 

Selskapet ble stiftet i 1872 og er den femte største dekkprodusenten i verden i form av salg. Pirelli finnes i over 160 land, har 22 fabrikker på fire kontinenter, og sysselsetter cirka 36 000 ansatte. Selskapet er en ledende produsent av premium dekk, takket være sin satsing på forskning og utvikling. Det er et område hvor selskapet årlig investerer ca. 3 prosent av totale inntekter (5,6 milliarder i 2011 ), eller 7 prosent av inntektene fra premium-segmentet, noe som gjør Pirelli til en av dekkbransjens fremste forskningsselskaper. Målet er å kontinuerlig forbedre ytelse og sikkerhet med minimal miljøpåvirkning.

Pirelli har vært aktiv i motorsport siden 1907, og er i dag den eneste leverandør av dekk til Superbike World Championship. Men fremfor alt er det Pirelli som leverer dekk til Formel 1 verdensmesterskapet i løpet av treårsperioden 2014-2017. Pirellis vinter produkter er utviklet og testet ved selskapets testanlegg i Älvsbyn i Nord-Sverige. Vinterdekktestene sikrer Pirelli dekk av høyeste kvalitet for typiske nordiske vinterforhold. Selskapets globale hovedkontor ligger i Milano, Italia.